bariery architektoniczne
ogólnie PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
wtorek, 06 września 2011 20:14

 

Czy w Polsce możemy się pochwalić łatwością w dostępie do urzędów, instytucji dla niepełnosprawnych? Niepełnosprawni, szczególnie ruchowo odpowiadają: "Nie". Te "lata świetlne", które nas dzielą od naszych zachodnich sąsiadów mówią same za siebie. Dobrym testem dla zdrowego człowieka byłoby siąść na wózek i robić w tym czasie wszystkie czynności, które się robi zwykle codziennie, załatwianie spraw w urzędach, chodzenie do sklepu, pracy, szkoły. Wtedy nie trudno o szok - krawężniki, schody, autobusy. Test "niewidomego" (osoba z przepaską na oczach) też by dał wiele emocji.

Przodującą w łamaniu barier dla niepełnosprawnych jest stolica, od autobusów - solarisów niskopodłogowych po metro i jego windy. Najwięcej zasług w tym względzie posiada Stowarzyszenie Integracja, która promuje, nakłania, do "wolności" dla niepełnosprawnych. Podjazdy w Warszawie to standard, co innego na prowincji. Mimo to, że Warszawa przoduje w tych potrzebnych rozwiązaniach architektonicznych, znajdują się tam jeszcze obiekty nieprzystosowane.

Pracodawcy tłumaczą się, że to są wysokie koszta (dla np. podjazdów), jednak często można się starać o dofinansowanie z PFRON-u. Mimo wszystko, powoli poprawia się sytuacja niepełnosprawnych w kwestii architektonicznej. Najnowsze rozwiązania techniczne pojawiają się dając niepełnosprawnym nowe możliwości, poszerzając horyzont. Inwalidzi często są bardzo wdzięczni za okazaną pomoc.

Zmieniony: środa, 08 lutego 2012 19:52
 
Przemyśl PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
wtorek, 06 września 2011 20:13

 

Wiele już zostało zrobione, lecz wiele jeszcze przed nami. W moim mieście, w Przemyślu wiele dobrych zmian wprowadziła fundacja szwedzka Reningsborg, która do tej pory prowadzi sklep z drugiej ręki. Są tam nie tylko ubrania, odzież używana lecz również sprzęty domowe.

Wielkie doświadczenie Reningsborg pomaga Przemyślowi. Mimo to wszystkie zmiany są wprowadzane wolno, obniżone chodniki w miejscu dla pieszych na moście Orląt zostały wprowadzone od niedawna. Pozytywną stroną miasta stały się "Otokary", autobusy z Turcji zakupione przez Przemyski MZK, przystosowane do osób niepełnosprawnych (niskopodłogowe), ale by za bardzo nie słodzić, jest ich na całe miasto dosłownie garstka, co dla niepełnosprawnych jest nie poligonem nie do przebycia.

Ostatnio idąc do Przemyskiego Tesco ( o zgrozo!) zauważyłem niepełnosprawną kobietę na wózku, nic by w tym nie było dziwnego, bo niepełnosprawnych jest trochę w Nadsańskim Grodzie. Jednak to co zobaczyłem (o zgrozo!) po prostu odebrało mi mowę. Kobieta ta stała z opiekunem i nie mogła wjechać do supermarketu (wejście tylko dla pełnosprawnych?? bez wózka??), a przypominam wejście było na wózek na zakupy oraz "parasol" dla wchodzących w jednym momencie tylko dla jednej osoby.

Poproszono pracownika Tesco o interwencję i dopiero wtedy kobieta mogła wjechać przez boczne drzwi, specjalnie otworzone tylko jednorazowo. Czy tak ma być? Czy niepełnosprawni są na wyginięciu? Tak jakby ich w ogóle nie było. To negatywna strona miasta, a raczej tej sieci.

Co do pozytywnych stron, briery architektoniczne łamią restauracje przemyskie, tutaj mogę polecić restaurację, a raczej pizzerię w Spółdzielni Mieszkaniowej na osiedlu Kmiecie, jest w pełni przystosowana dla osób niepełnosprawnych od toalety aż po stoliki.

 

Zmieniony: środa, 08 lutego 2012 19:50
 


Ankieta

Czy podoba ci się szata tej strony?
 

Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 9 gości 

dodaj